Maandag 17 juli, dag 7

18 juli 2023 - Ayutthaya, Thailand

Vanaf vandaag zijn we een paar dagen op onszelf aangewezen in Thailand en zullen we het transport, de overnachtingen en de activiteiten zelf moeten regelen.  Wat vast staat is dat we komende vrijdag in Chiang Mai worden verwacht voor de volgende bouwsteen van Riskja.

Nu heb ik met Claudia toch al veel reizen gemaakt en hebben we eigenlijk altijd alles ter plaatse in het betreffende land geregeld, het reizen anno nu is voor ons echt weer even anders en even wennen. Vanaf het begin stond voor ons vast dat we de nachttrein (12 uur)  zouden nemen om de grote afstand te overbruggen naar Chiang Mai. Met onze vroegere ervaringen in het achterhoofd hebben we ons vooral gericht op andere voorbereidingen. Alles met betrekking tot de komende 5 dagen zouden we net als vroeger ter plaatse regelen. Maar tijden zijn veranderd. Internet maakt reizen nog makkelijker dan het al was. Al in het weekend kwamen we er achter dat de slaapcoupés in de treinen al zijn volgeboekt. Thai Trainways maakt het mogelijk om een paar weken van te voren de tickets te reserveren. Logisch uiteraard en dat hadden we dus ook moeten doen, maar we wilden ons reisplan niet te vast leggen. Resultaat; geen slaaptrein en opzoek naar een alternatief. Komt goed!

Waar je vroeger een taxi regelde bij de receptie van een hotel of in het dorpje/stadje, heb ik gisteren online gezocht naar een taxi centrale en via Whatsapp en Google translate ons transport naar Ayutthaya geregeld. Waar we vroeger ons lieten afzetten in een dorpje/stadje en lopend opzoek gingen naar verschillende hotels om vervolgens de kamers fysiek te inspecteren om daarna een keuze te maken, lig je nu op bed, lees je wat reviews en boek je via booking.com makkelijk een paar nieuwe overnachtingen waar de taxi je direct naar toe kan brengen. Een mobiele telefoon met internet geeft een heel andere dimensie aan reizen, super handig maar we moeten er nog even aan wennen.

Vanmorgenvroeg werden we gewekt omdat Nieks enige lange broek, welke was krijtgeraakt tijdens het wassen., weer was gevonden. Gelukkig maar, het had een enorme uitdaging geweest om voor hem een geschikte nieuwe lange broek te vinden in Thailand. Na opnieuw een heerlijk ontbijt hebben we nog een goed uur lekker genoten van het zwembad. Om half 12 stond onze taxichauffeur klaar om ons naar het hotel in Ayutthaya te brengen. De reis verliep vlot en na 2,5 uur stonden we bij ons nieuwe onderkomen voor 2 nachten; PU Inn Resort. Het hotel ligt in het centrum en heeft leuke tuin met een paar lekkere zitjes rondom een zwembad. Samen met Niek besluit ik om een laatste poging te doen om kaartjes te regelen voor de nachttrein (tegen beter weten in) en we stapten in een tuktuk naar het station. Uiteindelijk kiezen we ervoor om de trein komende woensdag overdag te nemen van 10 uur In de ochtend. We zullen dan om half 8 ‘s-avonds aankomen in Chiang Mai. Het is wat het is, deze treinrit is korter en we zien nog wat van de omgeving.

De oude koningsstad Ayutthaya is bekend om de vele oude tempels. De stad wordt omringd door 3 rivieren. Een mooie en aangename manier om een eerste indruk te krijgen van de stad en tempels is via het water. We gaan mee met een boottrip en worden in 2 uur tijd rondom de stad gevaren.  Bij 3 tempels kunnen we, niet langer dan 20 minuten ;-), uitstappen.  Zo zien we de Wat Panama Choeni, Wat Phutthai Saan en de Wat Chaiwatthanaram. De laatste tempel bezoeken we net voor zonsondergang en hoewel het redelijk bewolkt is, is het daar prachtig. We hadden hier graag wat langer gebleven. Na de boottrip kopen we op een nightmarket eerst nog een paar lekkere fruitsmootties. Het eten op zo’n nightmarket ziet er vaak heel lekker uit, maar we durvenden ons er toch niet aan te wagen. Met een ijskoude smoottie in de hand liepen we terug naar het centrum van het stadje op zoek naar een restaurant.  Bij één restaurant stonden heel veel scooters. Waar veel locals komen moet het eten goed zijn, dus we besloten daar ook te eten. Op tafel werd een hete pan met kolen gezet, daarop een alluminum plateau waarin en waarop we ons eten konden bereiden. Het was een combi van fondue en BBQ, heel bijzonder. We konden  bij een buffet kiezen uit verschillende vleessoorten, vis en groenten. Het duurde even voordat we door hadden hoe het allemaal werkte, maar door een beetje rond te kijken lukte het redelijk. We zaten te zweten rondom die pan, wat heet. Weer een leuke ervaring erbij.

Na terugkomst bij het hotel hebben we alle vier binnen en buiten nog liggen relaxen.