Dinsdag 18 juli, dag 8

18 juli 2023 - Ayutthaya, Thailand

Vandaag konden we lekker uitslapen. Ongeveer 9:30 stond de eerste te douchen. We deden gelijk onze bikini’s en zwembroeken aan onder onze kleren, zodat we gelijk door konden naar het zwembad na het ontbijt ;)

Na het zwemmen en gewoon even helemaal niks doen, stapten we de tuktuk in op weg naar verschillende tempels/ruïnes. Zelfs op de snelweg kon je ons vinden. We begonnen bij Wat Kai. Daar zouden apen zijn. Eerst liepen we in de verkeerde richting en kwamen we in een soort hel verhaal terecht… Heel apart. Toen we door hadden dat dit niet was waar we naar toe moesten (en dus ook geen apen zagen), besloten we weer terug te lopen. Mensen zagen ons en er werd al een deur open gedaan, zodat we naar binnen konden lopen. Eerst wisten we niet eens waarom, maar er lagen op een tafel super veel bananen. We hadden door dat we “de apen” konden voeren en kochten wat bananen, terwijl we nog geen één aap hadden gezien.. (In de tussen tijd zat onze chauffeur daar een bakkie koffie te drinken). Toen begonnen we de andere kant op te lopen en zagen de eerste aapjes al verschijnen. Het waren opzich wel tamme apen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet gevaarlijk zijn. Het blijven apen. Maar het was echt heel leuk om ze te voeren. Soms lijkt het of ze zeggen: “Hé jij daar, geef me een banaan!” Dan gaan ze staan en pakten ze het zo uit je hand. Bij echt schuwe aapjes legde je de banaantjes neer. Het waren echt kleine bananen, maar toch schilden ze die. Na het voeren van de apen dronken we nog een cola bij een food tuktuk en gingen we weer op weg naar de oude stad Ayutthaya.

Wat-jes spotten

De volgende tempel heette Wat Lokayasutharam. Het was niet echt een tempel. Alleen een liggende Boedha. Vanaf daar zouden we de rest lopen. We liepen langs Wihan Phra Mongkhon Bophit. Er liepen ook twee olifanten op de weg.. Die worden nog steeds ingezet om touristen rond te rijden.. Wij willen dat niet.

We liepen verder naar de Wat Phra Si Sanphet. Een tempel met een 16 meter hoge Boedha. Daar kwamen we weer wat bekenden tegen! Ook uit ‘s-Gravendeel :) Ze vroegen of wij ook gaan zipplinen. Ik wist daar nog niks van, maar blijkbaar was het nog in overleg bij ons…

We gingen weer een stukje verder en pap loopt even voorop. Ineens schrikt die zich te pletter en wij vragen ons af waarom. Er lag een varaan midden op het pad. Gelukkig was die snel weer weg en konden we weer verder lopen. We kwamen nog wat tegen. Een ander tempeltje. Wat Pho en Wat Mahathat. Ook daar moesten we ook even kijken, want hier was een hoofd van boeddha overwoekerd door de wortels van een grote boom. Het is een van de grootste Wat complexen van de stad, eind 14e eeuw gebouwd. Al snel hebben we haast, want Wat Ratchaburana wilden we ook heel graag zien. En die zou om 17:30 dicht gaan; het was minstens 10 min. lopen volgens Niek en het was nu 17:10 uur. Maar toen keken we nog eens goed in de lonely planet en zagen we dat deze Wat tot 18.30 open was. De grote prang in het midden uit de 15e eeuw wordt nu bewoond door heel veel vleermuizen. Dat ruik je op een afstandje.

We sloten af met wat drinken in een zaakje aan de overkant van de straat, kochten bij de 7/11 eten en drinken voor de reis van morgen. Tegen 9en zaten we wat te eten. Dat was al heel wat, want volgens Niek moesten we dat ene straatje in waar WEL eettentjes waren. Maar daar waren we al voorbij gelopen. Geen zin om weer terug tegen dus besloten we om door te lopen. Uiteindelijk zaten we. Wel op een hoekje waar je zeker 3 muziekjes door elkaar klonken, maar dat maakte even niet uit. De man die onze bestelling opnam begreep ons niet echt (hadden we het idee). Het duurde best wel lang en ze zeiden dat het nog iets langer kon duren. De pizza’s waarschijnlijk. Het was wel super lekker en we sloten af met een lekkere smoothie ;)

-Fien-